Przejdź do głównej zawartości

Katastrofy lotnicze niedaleko Pelplina

W godzinach porannych 27 kwietnia 1954 roku w pobliżu Pelplina przelatywały obok siebie dwa odrzutowe samoloty MIG-15 wchodzące w skład Ludowego Wojska Polskiego. Na wysokości ponad 2 km nad ziemią ćwiczyły wykonywanie standardowych manewrów. O godzinie 8:38 jeden z pilotów popełnił fatalny w skutkach błąd - podleciał zbyt blisko drugiego samolotu i spowodował kontakt obu maszyn. Chwilę później samoloty rozbiły się niedaleko Wielkich Walichnów. Obaj piloci zginęli na miejscu. Okazuje się, że to nie jedyna katastrofa lotnicza, jaka miała miejsce w okolicach Pelplina.

Na zdjęciu powyżej: MIG-15 w barwach ZSRR (foto: Tadekptaku / Wiki / CC BY 3.0). Tego rodzaju maszyny uczestniczyły w katastrofie niedaleko Wielkich Walichnów w 1954 roku.

W feralnym locie dwóch MIG-15, jaki miał miejsce 27 kwietnia 1954 roku, brali udział chor. Zbigniew Klimkiewicz oraz ppor. Adam Zabawa. Kiedy obaj piloci znajdowali się w okolicach Pelplina, chor. Klimkiewicz podleciał zbyt blisko MIG-a sterowanego przez ppor. Zabawę. Doszło do kontaktu obu maszyn, w wyniku którego samolot ppor. Zabawy utracił jedno ze skrzydeł, a w konsekwencji został pozbawiony sterowności i uderzył w ziemię. Pilot nie dał rady się katapultować. W przypadku MIG-15 sterowanego przez chor. Klimkiewicz, kontakt z drugim samolotem przyczynił się do uszkodzenia usterzenia (element dzięki któremu samolotem można sterować), a w konsekwencji spowodował wymuszony lot nurkowy. Co prawda chor. Klimkiewicz zdołał się katapultować, lecz z powodu zbyt małej wysokości nad ziemią spadochron się nie otworzył, a to skutkowało śmiercią.

Druga katastrofa lotnicza, jaka miała miejsce w okolicach Pelplina, wydarzyła się 25 sierpnia 1960 roku. Kilka minut po godzinie 9:00 z nieistniejącego już dziś lotniska Gdańsk-Wrzeszcz (dzisiejsza Zaspa) wystartował wyprodukowany w ZSRR samolot Li-2F w wersji fotogrametrycznej (jego głównym zadaniem było wykonywanie i opracowywanie zdjęć lotniczych w celu sporządzenia map i planów).

Samolot ten należał do PLL LOT (numer boczny SP-LAL) i pieszczotliwie nazywany był "Lucynką". Tego dnia miał wykonać zdjęcia w okolicach Starogardu Gdańskiego, Skórcza, Piaseczna oraz Gręblina. Podczas lotu pilot zameldował, że pogoda jest dobra jednak zdjęcia nie będą wykonywane. Po niecałej godzinie lotu pilot poinformował wieżę kontroli lotów, że wraca na lotnisko w Gdańsku. Była godzina 10:02. Jak się okazało był to ostatni kontakt radiowy z pilotem. Chwilę później na wysokości 2000 metrów, podczas wykonywania manewru zakrętu, od samolotu urwało się lewe skrzydło. W konsekwencji maszyna bardzo szybko zaczęła opadać lotem nurkowym i rozbiła się pod Lignowami Szlacheckimi. Na miejscu zginęło 7 osób - 2 członków załogi i 5 pasażerów (choć niektóre źródła, np. Aviation-safety.net, mówią o 6 ofiarach).

Wypadek "Lucynki" pod Lignowami spowodował, że ze PLL LOT podjęły decyzję o wycofaniu 16 samolotów Li-2, które w powietrzu spędziły więcej niż 5000 godzin.

Na zdjęciu powyżej: Samolot Li-2 w barwach PLL LOT na lotnisku Okęcie w Warszawie, rok 1947 (domena publiczna)

Z zupełnie nieoficjalnych źródeł dowiedziałem się, że pod koniec lat 60-tych, lub na początku 70-tych ubiegłego wieku w okolicach Kursztyna rozbił się wojskowy MIG-15 lub MIG-21. W sieci ciężko jednak cokolwiek znaleźć na ten temat.

Komentarze

  1. Michał, a wiadomo coś do jakiej jednostki wojskowej należały te dwa samoloty Mig?

    OdpowiedzUsuń
  2. Z notatki Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Gdańsku na temat tej katastrofy wynika, że oba MIG-i stacjonowały w Malborku.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Są plany na nową dzielnicę Pelplina. Ma być stacja paliw, budynki usługowe i nowe tereny mieszkaniowe

Jeśli pelplińscy radni uchwalą zmianę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to na obszarze obejmującym fragment nieużytków wzdłuż ul. Starogardzkiej (za siedzibą Pelkomu) możliwa będzie realizacja nowej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (w tym mieszkań komunalnych). Dodatkowo projekt przewiduje realizację na tym terenie nowej stacji paliw, budynków usługowych związanych z obsługą pojazdów oraz budynków z zakresu handlu, gastronomii i administracji. Pierwsza koncepcja nowej dzielnicy Pelplina pojawiła się jeszcze w 2010 roku. Wówczas to Rada Miejska w Pelplinie uchwałą nr XL/379/2010 z dnia 14 października 2010 r. przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który przewidywał m.in. że na fragmencie działki o powierzchni 4,42 ha tuż za siedzibą spółki Pelkom (wzdłuż ulicy Starogardzkiej) będzie można realizować zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.  Później ta koncepcja uległa zmianie. Zamiast realizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej pelplińscy r...

WAŻNE! Będą zmiany w miejscowych planach dla części Gminy Pelplin (warto wiedzieć)

Burmistrz Pelplina wydał obwieszczenie o podjęciu czterech uchwał w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w obrębach ewidencyjnych: Pelplin, Rajkowy, Ropuchy i Rożental. Najważniejsza wydaje się być uchwała dot. obszaru między ulicą Sambora, Wybickiego i obwodnicą Pelplina oraz uchwała dot. obszaru obejmującego fragmenty dróg wojewódzkich nr 229 i 230 oraz drogi powiatowej nr 2718G. Osoby zainteresowane mogą składać uwagi do proponowanych planów w terminie do 9 lutego 2021 r. Nowy miejscowy plan dla terenu w rejonie ulic: Sambora, Wybickiego i aleja Kociewska W dniu 30 września 2020 r. Rada Miejska w Pelplinie podjęła uchwałę nr XXII/200/20 w/s przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego fragment miasta Pelplina w rejonie ulic: Sambora, Wybickiego i aleja Kociewska. Granica opracowania miejscowego planu przedstawiona jest poniżej na mapie: Co istotne - wskazany obszar ma być ...

Pelplin, Gniew czy Skarszewy – która z tych gmin była najmocniej zadłużona?

Zdaniem Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) gminę Pelplin na koniec 2019 r. zamieszkiwało 16 166 osób. Na terenie gminy Gniew żyło 15 443 osób. Z kolei gminę Skarszewy na koniec 2019 r. zamieszkiwało wg GUS 14 924 osób. Patrząc przez pryzmat populacji wspomniane gminy są do siebie podobne. Ale czy to samo będziemy mogli powiedzieć, gdy spojrzymy przez pryzmat zadłużenia? Okazuje się, że nie bardzo... Dlaczego porównuję ze sobą gminy Pelplin, Gniew i Skarszewy? Po pierwsze: mieszka w nich zbliżona liczba ludzi. Wszystkie te gminy są do siebie podobne, a dodatkowo leżą w obrębie ok. 50 km. Wręcz naturalnie nadają się zatem do tego, aby je porównywać ze sobą. Po drugie: wysokość samorządowego długu bardzo często determinuje odpowiedź na wiele pytań typu: „Dlaczego ulica XYZ nie ma chodnika?”, „Kiedy zostanie wylany asfalt na drodze dojazdowej do mojego osiedla”, „Dlaczego szkoła moich dzieci musi zostać zamknięta?”. Warto bowiem wiedzieć, że obsługa gminnego długu bardzo często gener...