Przejdź do głównej zawartości

Żuraw nad Motławą. Krótka historia największego dźwigu portowego średniowiecznej Europy

Niegdyś brama wodna prowadząca do miasta i ważny punkt warowny. Z czasem symbol Gdańska, a dziś jedna z głównych atrakcji turystycznych. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że w XX wieku obiekt ten na ponad dekadę praktycznie przestał istnieć.

Żuraw nad Motławą w Gdańsku to bardzo wdzięczny obiekt do rysunku. Poniżej screen z moją najnowszą grafiką, na której uwieczniłem ten budynek:

Pierwsza wzmianka o Żurawiu pochodzi jeszcze z 1367 roku, chociaż jego wygląd i wielkość znana z czasów współczesnych zostały ustalone dopiero w drugiej połowie XV wieku (ówczesne władze Gdańska podjęły decyzje o budowie Żurawia na nowo po pożarze, który wcześniej doprowadził do jego kompletnej destrukcji).

Żuraw Gdański pełnił funkcję nie tylko tzw. bramy wodnej do miasta (dziś jest największym zachowanym dźwigiem portowym średniowiecznej Europy). Aż do końca XVI wieku był również budowlą obronną (o czym świadczą dwie masywne wieże z cegły z niewielką liczbą okien). W późniejszym okresie w murach Żurawia nad Motławą zaczęły funkcjonować drobne zakłady rzemieślnicze. Pojawiły się również niewielkie mieszkania.

W połowie XIX stulecia znaczenie Żurawia dla funkcjonowania portu gdańskiego zaczęło maleć. Rozładunek cięższych towarów i dóbr zaczął być realizowany także przez inne obiekty. W kolejnych latach Żuraw wykorzystywano w celach „stoczniowo-remontowych”.  Służył on m.in. do podnoszenia ruf niewielkich statków, tak aby można było naprawić śruby napędowe.

Konsekwencje totalitaryzmów XX wieku odcisnęły na Gdańsku potężne piętno. Pod koniec marca 1945 wojska radzieckie i polskie przystąpiły do szturmu na to niemieckie wówczas miasto. W wyniku działań wojennych zniszczeniu uległo ok. 90% zabytkowego śródmieścia Gdańska. W przypadku Żurawia radzieckie naloty i bombardowania przyczyniły się do doszczętnego zniszczenia jego środkowej, drewnianej części. Część murowana została zniszczona w około 60 proc.

Foto: Muzeum Gdańska, for. Kazimierz Lelewicz (link)

Foto: Muzeum Historyczne Miasta Gdańsk (link)

W latach 1945 – 1950 teren, na którym stoi Żuraw był wypełniony hałdami gruzu. Dopiero 5 lat po zakończeniu działań wojennych podjęto decyzję o jego oczyszczeniu i wywiezieniu niezliczonych ton cegieł, drewna i kamieni. Odbudowa Żurawia rozpoczęła się dopiero w 1956 roku (wg projektu Stanisława Bobińskiego nawiązującego do rycin Żurawia z początku XVII wieku) i trwała 3 lata. W dniu 18 grudnia 1959 świeżo odbudowany Żuraw wpisany został do rejestru zabytków.

24/01/2021, Michał Zieliński

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Są plany na nową dzielnicę Pelplina. Ma być stacja paliw, budynki usługowe i nowe tereny mieszkaniowe

Jeśli pelplińscy radni uchwalą zmianę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to na obszarze obejmującym fragment nieużytków wzdłuż ul. Starogardzkiej (za siedzibą Pelkomu) możliwa będzie realizacja nowej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (w tym mieszkań komunalnych). Dodatkowo projekt przewiduje realizację na tym terenie nowej stacji paliw, budynków usługowych związanych z obsługą pojazdów oraz budynków z zakresu handlu, gastronomii i administracji. Pierwsza koncepcja nowej dzielnicy Pelplina pojawiła się jeszcze w 2010 roku. Wówczas to Rada Miejska w Pelplinie uchwałą nr XL/379/2010 z dnia 14 października 2010 r. przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który przewidywał m.in. że na fragmencie działki o powierzchni 4,42 ha tuż za siedzibą spółki Pelkom (wzdłuż ulicy Starogardzkiej) będzie można realizować zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.  Później ta koncepcja uległa zmianie. Zamiast realizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej pelplińscy r...

Lidl w Pelplinie będzie otwarty w marcu. Są oferty pracy

Biuro prasowe Lidl Polska potwierdziło, że otwarcie pelplińskiego Lidla nastąpi w marcu br. Dokładna data nie jest jeszcze znana. W obiekcie pracę ma znaleźć 18 osób. Sklep będzie czynny od poniedziałku do soboty w godzinach 6:00 – 22:00. W niedziele handlowe od 8:00 do 19:00. Dwa dni temu wysłałem do biura prasowego Lidl Polska maila z kilkoma pytaniami dotyczącymi budowanego w Pelplinie sklepu Lidl:      1) Kiedy sklep Lidl w Pelplinie zostanie otwarty (w miarę możliwości chodzi o konkretną datę)?      2) Ile osób będzie pracowało w sklepie Lidl w Pelplinie po otwarciu?      3) Jakie będą godziny funkcjonowania (otwarcia / zamknięcia) sklepu Lidl w Pelplinie?        4) Jaka będzie powierzchnia (w m2) sklepu Lidl w Pelplinie? Poniżej treść odpowiedzi jaką dziś uzyskałem od szefowej departamentu odpowiadającego w spółce Lidl Polska za komunikację oraz społeczną odpowiedzialność biznesu:      „Zamierzam...

Katastrofy lotnicze niedaleko Pelplina

W godzinach porannych 27 kwietnia 1954 roku w pobliżu Pelplina przelatywały obok siebie dwa odrzutowe samoloty MIG-15 wchodzące w skład Ludowego Wojska Polskiego. Na wysokości ponad 2 km nad ziemią ćwiczyły wykonywanie standardowych manewrów. O godzinie 8:38 jeden z pilotów popełnił fatalny w skutkach błąd - podleciał zbyt blisko drugiego samolotu i spowodował kontakt obu maszyn. Chwilę później samoloty rozbiły się niedaleko Wielkich Walichnów. Obaj piloci zginęli na miejscu. Okazuje się, że to nie jedyna katastrofa lotnicza, jaka miała miejsce w okolicach Pelplina. Na zdjęciu powyżej: MIG-15 w barwach ZSRR (foto: Tadekptaku / Wiki / CC BY 3.0). Tego rodzaju maszyny uczestniczyły w katastrofie niedaleko Wielkich Walichnów w 1954 roku. W feralnym locie dwóch MIG-15, jaki miał miejsce 27 kwietnia 1954 roku, brali udział chor. Zbigniew Klimkiewicz oraz ppor. Adam Zabawa. Kiedy obaj piloci znajdowali się w okolicach Pelplina, chor. Klimkiewicz podleciał zbyt blisko MIG-a sterowanego przez ...