Przejdź do głównej zawartości

Żuraw nad Motławą. Krótka historia największego dźwigu portowego średniowiecznej Europy

Niegdyś brama wodna prowadząca do miasta i ważny punkt warowny. Z czasem symbol Gdańska, a dziś jedna z głównych atrakcji turystycznych. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że w XX wieku obiekt ten na ponad dekadę praktycznie przestał istnieć.

Żuraw nad Motławą w Gdańsku to bardzo wdzięczny obiekt do rysunku. Poniżej screen z moją najnowszą grafiką, na której uwieczniłem ten budynek:

Pierwsza wzmianka o Żurawiu pochodzi jeszcze z 1367 roku, chociaż jego wygląd i wielkość znana z czasów współczesnych zostały ustalone dopiero w drugiej połowie XV wieku (ówczesne władze Gdańska podjęły decyzje o budowie Żurawia na nowo po pożarze, który wcześniej doprowadził do jego kompletnej destrukcji).

Żuraw Gdański pełnił funkcję nie tylko tzw. bramy wodnej do miasta (dziś jest największym zachowanym dźwigiem portowym średniowiecznej Europy). Aż do końca XVI wieku był również budowlą obronną (o czym świadczą dwie masywne wieże z cegły z niewielką liczbą okien). W późniejszym okresie w murach Żurawia nad Motławą zaczęły funkcjonować drobne zakłady rzemieślnicze. Pojawiły się również niewielkie mieszkania.

W połowie XIX stulecia znaczenie Żurawia dla funkcjonowania portu gdańskiego zaczęło maleć. Rozładunek cięższych towarów i dóbr zaczął być realizowany także przez inne obiekty. W kolejnych latach Żuraw wykorzystywano w celach „stoczniowo-remontowych”.  Służył on m.in. do podnoszenia ruf niewielkich statków, tak aby można było naprawić śruby napędowe.

Konsekwencje totalitaryzmów XX wieku odcisnęły na Gdańsku potężne piętno. Pod koniec marca 1945 wojska radzieckie i polskie przystąpiły do szturmu na to niemieckie wówczas miasto. W wyniku działań wojennych zniszczeniu uległo ok. 90% zabytkowego śródmieścia Gdańska. W przypadku Żurawia radzieckie naloty i bombardowania przyczyniły się do doszczętnego zniszczenia jego środkowej, drewnianej części. Część murowana została zniszczona w około 60 proc.

Foto: Muzeum Gdańska, for. Kazimierz Lelewicz (link)

Foto: Muzeum Historyczne Miasta Gdańsk (link)

W latach 1945 – 1950 teren, na którym stoi Żuraw był wypełniony hałdami gruzu. Dopiero 5 lat po zakończeniu działań wojennych podjęto decyzję o jego oczyszczeniu i wywiezieniu niezliczonych ton cegieł, drewna i kamieni. Odbudowa Żurawia rozpoczęła się dopiero w 1956 roku (wg projektu Stanisława Bobińskiego nawiązującego do rycin Żurawia z początku XVII wieku) i trwała 3 lata. W dniu 18 grudnia 1959 świeżo odbudowany Żuraw wpisany został do rejestru zabytków.

24/01/2021, Michał Zieliński

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Są plany na nową dzielnicę Pelplina. Ma być stacja paliw, budynki usługowe i nowe tereny mieszkaniowe

Jeśli pelplińscy radni uchwalą zmianę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to na obszarze obejmującym fragment nieużytków wzdłuż ul. Starogardzkiej (za siedzibą Pelkomu) możliwa będzie realizacja nowej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (w tym mieszkań komunalnych). Dodatkowo projekt przewiduje realizację na tym terenie nowej stacji paliw, budynków usługowych związanych z obsługą pojazdów oraz budynków z zakresu handlu, gastronomii i administracji. Pierwsza koncepcja nowej dzielnicy Pelplina pojawiła się jeszcze w 2010 roku. Wówczas to Rada Miejska w Pelplinie uchwałą nr XL/379/2010 z dnia 14 października 2010 r. przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który przewidywał m.in. że na fragmencie działki o powierzchni 4,42 ha tuż za siedzibą spółki Pelkom (wzdłuż ulicy Starogardzkiej) będzie można realizować zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.  Później ta koncepcja uległa zmianie. Zamiast realizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej pelplińscy r...

WAŻNE! Będą zmiany w miejscowych planach dla części Gminy Pelplin (warto wiedzieć)

Burmistrz Pelplina wydał obwieszczenie o podjęciu czterech uchwał w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w obrębach ewidencyjnych: Pelplin, Rajkowy, Ropuchy i Rożental. Najważniejsza wydaje się być uchwała dot. obszaru między ulicą Sambora, Wybickiego i obwodnicą Pelplina oraz uchwała dot. obszaru obejmującego fragmenty dróg wojewódzkich nr 229 i 230 oraz drogi powiatowej nr 2718G. Osoby zainteresowane mogą składać uwagi do proponowanych planów w terminie do 9 lutego 2021 r. Nowy miejscowy plan dla terenu w rejonie ulic: Sambora, Wybickiego i aleja Kociewska W dniu 30 września 2020 r. Rada Miejska w Pelplinie podjęła uchwałę nr XXII/200/20 w/s przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego fragment miasta Pelplina w rejonie ulic: Sambora, Wybickiego i aleja Kociewska. Granica opracowania miejscowego planu przedstawiona jest poniżej na mapie: Co istotne - wskazany obszar ma być ...

Pelplin, Gniew czy Skarszewy – która z tych gmin była najmocniej zadłużona?

Zdaniem Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) gminę Pelplin na koniec 2019 r. zamieszkiwało 16 166 osób. Na terenie gminy Gniew żyło 15 443 osób. Z kolei gminę Skarszewy na koniec 2019 r. zamieszkiwało wg GUS 14 924 osób. Patrząc przez pryzmat populacji wspomniane gminy są do siebie podobne. Ale czy to samo będziemy mogli powiedzieć, gdy spojrzymy przez pryzmat zadłużenia? Okazuje się, że nie bardzo... Dlaczego porównuję ze sobą gminy Pelplin, Gniew i Skarszewy? Po pierwsze: mieszka w nich zbliżona liczba ludzi. Wszystkie te gminy są do siebie podobne, a dodatkowo leżą w obrębie ok. 50 km. Wręcz naturalnie nadają się zatem do tego, aby je porównywać ze sobą. Po drugie: wysokość samorządowego długu bardzo często determinuje odpowiedź na wiele pytań typu: „Dlaczego ulica XYZ nie ma chodnika?”, „Kiedy zostanie wylany asfalt na drodze dojazdowej do mojego osiedla”, „Dlaczego szkoła moich dzieci musi zostać zamknięta?”. Warto bowiem wiedzieć, że obsługa gminnego długu bardzo często gener...